Vizyon & Uygulama

visionYıllar önce Soysal Danışmanlık’ın düzenlediği önemli organizasyonlardan Perakende Günleri’ndeki konuşmasında (2005), bir perakende gurusu olan Cem Boyner, hafızam beni yanıltmıyor ise “”Kral işi BİLEN değil işi yapaBİLEN, yani işin anahtarı işi bilmekten ziyade, işi yapabilmekte” diyerek uygulamanın öneminin altını çizmişti. Çokları bu yaklaşımı yanlış yorumladı ve “bilmek” gerekli değilmiş gibi algıladı fakat doğrusu, Cem Boyner’in söylediklerini “bilmenin tek başına yeterli olmadığı” şeklinde yorumlamaktı.

Bir Japon deyişi ise şöyle: “Uygulamaya geçmeyen vizyon uyanıkken rüya görmek gibidir. Vizyonu olmayan uygulama ise kabus” (İng. “Vision without action is a daydream. Action without vision is a nightmare”).

Perakende şirketleri için stratejinin önemine daha önceki yazılarımızda değinmiştik (Bkz. “Stratejik Plan & Şirket Yol Haritası”, 11-09-09; “Perakendede Strateji, Taktik, Politika ve Roller”, 14-09-09). Vizyon, şirket stratejisinin en önemli bileşenidir. Asla, sadece gösterişli merkez ofisler ile satış noktalarının duvarlarına asılan büyük ve havalı lafların ötesine geçmeyen cümleler olarak algılanmamalıdır.

Vizyon doğru ve tüm tepe yönetimce benimsenen (mütabık kalınan) bir şekilde ortaya konduktan hemen sonra, stratejik plan ile bu hedefe nasıl varılacağı anlatılır. Bu noktada “bilmek” devreye girer. Yeterli “know how”ınız yok ise vizyonda gösterdiğiniz hedeflere ulaşmak mümkün değildir. Aynı şekilde mali ve insan kaynağınız, vizyon için yeterli olmalıdır. Akabinde vizyona ulaşılacak yol şekillendirilir (tasarlanır), kurgulanır, terminlendirilir, fazlandırılır, planlanır, test edilir ve organizasyona adeta pazarlanarak satılır (tek hedefe kilitlenmiş ve plan ile mütabık yapılar kurulur). Tüm bu aşamalardan sonra uygulama gelir ki önceki aşamaların doğru ve sağlıklı bir şekilde tamamlanması, uygulamanın en az sorun ile neticelenmesine neden olsun.

Bilmeden, yani yeterli “know-how” sahibi olmadan başarılı olan uygulamalar az sayıdadır ve sadece rastlantı ile açıklanabilir fakat bu durumda bile organizasyon öğrenmiyor (ders almıyor, olayı doğru analiz edemiyor, yani ölçemiyor) ise, başarı sürdürülebilir değildir.

Dolayısı ile doğru vizyon, yeterli bilgi (“know-how”) ve planlama, başarılı iş sonuçlarının anahtarıdır. Fakat uygulamaya geçmeyen yani sahaya aktarılmayan vizyon, sadece boşa geçen zaman, yani maliyettir.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s