Türev mi öğrenelim yoksa kumaş mı?

Bir dost sohbetinde iyi bir ürün yöneticisi aradığımdan bahsettim. Arkadaşım nasıl bir profil istediğimi sordu ve saydığım beceri seti içerisinde tekstil ürün bilgisi olmadığını görünce şaşırdı ve özellikle bu konuda bilgi ve tecrübe sahibi bir ekip arkadaşı arayıp aramadığımı sordu. “Olsa iyi olur” diye yanıtladım fakat önceliklerim arasında olmadığının altını çizip kendi kariyerimden örnek verdim: saraciyeden mobilyaya, aksesuardan mücevhere, moda ürünlerden hızlı tüketilen ürünlere değin, geniş bir yelpazede ürün/kategori/marka yönetmiştim ve hiçbir zaman tüketicinin bildiğinden daha fazla ürün bilgisine ihtiyaç duymadım. Kendimi de hiçbir zaman o ürün grubu ile özdeşleştirmedim, aksine, hep perakendeciyim dedim.

Konu derinleştiğinde bazı süreçleri düşündüm; aklıma gelen neredeyse her başlık bir formülü, sayıları ve sistematik iş yapış biçimlerini beraberinde getirdi:

İyi/kötü ürün=> kesinlikle GMROI,

Çeşit=> sık sık Pareto yöntemi ve “rank curve”,

Projeksiyon=>  doğrusal, polinomik veya  logoritmik eğilim eğrisi veya seriler neden olmasın,

Normalizasyon=> en kolayı varyans analizi, standart sapma,

Mağaza gruplama ve seviyelendirme=> mesela “n” boyutlu uzay geometrisi ve iterasyon teknikleri,

Fiyat yönetimi=> herzaman talep elastikiyeti hesaplama yani “calculus”,

Talep tahmin=> örneğin zaman serileri,

Beden analizi=> mesela çan eğrisi, mesela asorti veya beden kırıklık oranı,

Perakende konsepti=> EBITDA

Personel Servis Seviyesi=> Sepet ortalaması ve derinliği analizi,

Ticari kondisyonlar=> Fayda-maliyet analizi,

Sezon vs Outlet=> Tam fiyat vs İndirim asla yaz vs kış değil,

Raporlama=> en kolayı veri Küpleme ile,

Inspection=> en çok AQL ve güven aralığı,

Marjinal Fayda=> bildiğin türev,

Şimdi bu işleri birlikte yapacağım adamın kumaşın üretildiği ipliği çok iyi bilmesi işime yarar mı, elbette; fakat bu yetkinliğin işime marjinal faydası (türev) çok da büyük olmaz.

Perakendeciyim diyorsanız sayı, sistem ve süreç odaklı yetkin personel ile çalışıp “müşteriyi anlama sanatında” merkeze hep patronunuzu, yani müşterinizi alacaksınız. Yoksa mobilyacı, kuyumcu, tekstilci olursunuz, perakendeci değil.

Yorum bırakın